The Future of Kuwaiti Aquaculture

Thanks to new research done on a semi-commercial scale, the country is one step closer to establishing an inland shrimp farming industry

With its hot summers and sandy soil, Kuwait is ill-suited to agriculture. However, the nation’s climate is well-suited to certain forms of aquaculture, including shrimp farming. With this in mind, researchers at the Kuwait Institute for Scientific Research (KISR) began studying aquaculture in the 1970s. The institute believes that scaling up shrimp farming in Kuwait could improve the nation’s food security and diversify incomes for local farmers.

كانت الأبحاث المبكرة حول استزراع الروبيان في معهد الكويت للأبحاث العلمية تدرس المزارع الساحلية حيث يُربى الروبيان في بيئته الطبيعية ذات المياه المالحة. ومع ذلك، فإن المساحات الساحلية التي يمكن فيها تطوير منشآت كهذه محدودة في الكويت، ويعمل معظم المزارعين في منشآت برية، لذلك بدأ المعهد في عام 2015 في استكشاف فرص استزراع الروبيان على البر. وقالت شيرين السبيعي، الباحثة العلمية المشاركة في قسم تربية الأحياء البحرية ومصايد الأسماك في معهد الكويت للأبحاث العلمية: “أردنا توفير فرص للمزارع الصغيرة والمتوسطة الموجودة في المناطق البرية”.

ينطوي إنشاء وتشغيل مزارع للروبيان في المناطق البرية على جملة من التحديات، أهمها هو أن المياه الجوفية غير مناسبة لاستزراع الروبيان، لأنها تفتقر إلى عناصر معينة من مياه البحر التي يعتمد عليها الروبيان للبقاء. هذه هي المشكلة التي عملت السبيعي وزملاؤها في معهد الكويت للأبحاث العلمية على التغلب عليها خلال سنوات من البحث والتجريب. وقالت السبيعي: “هناك العديد من العناصر في مياه البحر ينبغي معاينتها عنصرًا تلو آخر”. ومن خلال تعديل عناصر مثل المغنيسيوم والبوتاسيوم والصوديوم، يمكن للباحثين جعل المياه الجوفية تحاكي المياه المالحة، ومن ثم إنشاء موئل Habitat مناسب لتربية الروبيان بعيدًا عن الساحل.

أبحاث وفق نطاق جديد حقق فريق الاستزراع المائي في معهد الكويت للأبحاث العلمية أكبر قفزة في عام 2019 عندما قدمت لهم مؤسسة الكويت للتقدم العلمي منحة مدتها عامان للمساعدة على تمويل موقع بحثي جديد وإجراء تجارب على نطاق شبه تجاري. قالت السبيعي “نجري عادة تجاربنا على نطاق صغير في المعهد. لكنني أردت الحصول على بيانات يمكن تطبيقها على القطاع التجاري، ولهذا كنت بحاجة إلى العمل على نطاق شبه تجاري”.

The team established their new research site at Kabd, about 40 kilometers outside Kuwait City and at least 30 kilometers from the nearest coast. It has both outdoor and indoor facilities. The indoor facility hosts a pair of circular tanks where shrimp live during the nursery stage, after they have hatched and before they are large enough to be moved into ponds where they can grow to their full size. There are also three 75-square-meter flow-through systems or raceways located indoors, where shrimp can be cultured at a high density. Outside, there are a pair of earthen ponds, sized 1,500 square meters, also used during the grow-out phase.

أتاح التمويل المقدم من مؤسسة الكويت للتقدم العلمي للباحثين كذلك شراء الموارد اللازمة لإجراء البحث، بما في ذلك أعلاف الروبيان المستوردة، ويرقات الروبيان المستوردة، ومجموعات اختبار مختلفة لمراقبة جودة المياه في موقع البحث والتأكد من خلو الروبيان من الأمراض. وقالت السبيعي: “لولا دعم مؤسسة الكويت للتقدم العلمي، لما أمكن لهذا المشروع أن يرى النور”.

عندما بدأ فريق البحث عمله، كان معدل بقاء الروبيان على قيد الحياة، أي أعداد الروبيان التي تبقى على قيد الحياة إلى أن تصير كبيرة بما يكفي لحصادها، أقل من 20 %. وقالت السبيعي: “من خلال المشروع، زدنا معدل البقاء على قيد الحياة إلى 72 %. إنها زيادة هائلة”. كما أن معدل البقاء الجديد أقرب بكثير إلى المعدل الذي تحققه مزارع المياه المالحة ويبلغ عادة نحو 80 %. وجاءت قياسات النجاح الأخرى متساوية أيضًا مع ما يتوقعه الباحثون في مزرعة روبيان بعيدة عن الساحل.

The future of inland shrimp farming After two years of KFAS-funded research at Kabd, Al-Subiai is preparing her findings for publication. The results will be published in a major aquaculture journal. For the next stage of their research, Al-Subiai said the team plans to study minor elements, like zinc and copper, which can affect how large the shrimp grow before harvest. The team is also looking for alternatives to replace the expensive salt they add to their water with something less costly and more environmentally friendly.

In the future, this research, Al-Subiai said, could also be applied to farming species of shrimp native to Kuwait. Using native species would decrease the need to import shrimp larvae, making shrimp farming more profitable. The native species are also more popular among local consumers.

A final obstacle to scaling up inland shrimp farming in Kuwait is the lack of know-how among local farmers, but Al-Subiai and her team are addressing this too. With on-site training courses at the Kabd research site, the KISR team prepares farmers to become the first generation of inland shrimp farmers in Kuwait. They offer one training course for beginners and one for those with existing knowledge each year. Course objectives include ensuring farmers understand the infrastructure of an inland shrimp farm, know how to test and adjust water quality, and can diagnose and treat common diseases in shrimp.

ومع هذه الخطوات التالية لفريق البحث والاهتمام المتزايد بالدورات التدريبية كل عام، يبدو أن مستقبل استزراع الروبيان واعد في الكويت. قالت السبيعي “لو سألتني قبل خمس سنوات لقلت إنه من المستحيل استزراع الروبيان في البر”. أما اليوم، وبفضل تصميم فريق البحث في معهد الكويت للأبحاث العلمية والتمويل الذي قدمته مؤسسة الكويت للتقدم العلمي، فإنه “أمر ممكن، ويمكننا أن نفعل ذلك في الكويت”.

By Marianne Dhenin

Exit mobile version